علت به وجود آمدن خار پاشنه

مقالات فيزيوتراپي، اخبار فيزيوتراپي

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

علت به وجود آمدن خار پاشنه

۱۰۸ بازديد

علت به وجود آمدن خار پاشنه

خار پاشنه در اثر رسوب كلسيم در زير استخوان پاشنه رخ مي دهد باعث برجستگي و تيز شدگي استخواني در ناحيه مي گردد . در عكس راديولوژي ممكن است ميزان پيشروي خار پاشنه به جلو بعضا تا حدود 5 سانتيمتر ديده شود . اگر خارپاشنه در عكس ديده نشود ولي بيمار علائم خارپاشنه را داشته باشد به آن سندرم خار پاشنه مي گويند و البته امروزه مشخص شده است در خار پاشنه هميشه بخاطر وجود برجستگي و تيز شدگي استخوان نيست بلكه التهاب محل اتصال فاشياي ( نيام ) كف پايي به استخوان پاشنه ممكن است علت اصلي درد علائم بيماري باشد .

فاشياي پلانتار چيست

فاشياي پلانتار يك نوار كلفت و پهن در كف پا است كه در عقب به پاشنه پا و در جلو به پنجه پا متصل ميشود و مانند زه كمان عمل ميكند. همانطور كه در كماني كه براي تيراندازي بكار ميرود بدنه كمان صاف است و اين كشش زه كمان است كه موجب ميشود تا بدنه كمان قوس دار شود و قوس دار بماند قوسي كه در كف پاي انسان وجود دارد هم به علت كششي است كه به توسط فاشياي پلانتار ايجاد ميشود. كلا در بدن انسان فاشيا به پرده يا نوارهاي پهني گفته ميشود كه از جنس بافتي محكم ولي قابل انعطاف ساخته شده است. پلانتار يك صفت است و به معني هر چيزي است كه در كف پا قرار گرفته است.

فشارهاي زيادي كه در حين راه رفتن به فاشياي كف پا وارد ميشوند اگر بيش از حد تحمل اين رباط باشند موجب آسيب به آن ميشوند. پس در واقع اين بيماري وقتي ايجاد ميشود كه تعادل بين تحمل فاشيا و مقدار نيرويي كه به آن وارد ميشود به هم بخورد.

نشانه هاي خار پاشنه چيست

  • درد درناحيه زيرپا نزديك به پاشنه پا
  • درد هنگام برخاستن ازخواب و بعد از يك دوره استراحت يا بعد از رانندگي در طولاني مدت كه اين درد بعد از چند دقيقه پياده روي كاهش ميابد
  • دردهاي شديد بعد از انجام (نه درحين ) فعاليت و ورزش
  • درد خار پاشنه و كف پا از ناحيه پاشنه شروع ميشود و به سمت ناحيه كمان پا منتقل مي شود اگرچه اين درد ممكن است فقط در ناحيه كماني پا احساس شود.
  • درمراحل اوليه خار پاشنه و كف پا دردمعمولا بوسيله استراحت و بي حركتي پا به سرعت كاهش ميابد اما هنگامي كه اين عارضه پيشرفت كرد زمان بيشتري نيازاست تا درد كاهش يابد .

روش هاي درمان خار پاشنه

استفاده از يخ براي درمان خار پاشنه

بيمار مي‌تواند با چند بار قرار دادن كمپرس يخ در روز، هر بار به مدت 20 دقيقه، التهاب پاشنه را كاهش دهد. البته به هيچ وجه نبايد يخ را مستقيم روي پوست گذاشت و حتماً بايد حوله نازكي را بين يخ و پاشنه قرار داد.

استفاده از دارو براي درمان خار پاشنه

داروهايي مانند ايبوپروفن وناپروكسين باعث كاهش درد والتهاب ميشود

مايع شامل استروئيد، داروي بي‌حسي يا تركيبي از اين دو در دردناك‌ترين قسمت آرنگ كف پا تزريق مي‌شود و بلافصله پس از انجام تزريق، محل تزريق پانسمان مي‌شود.

استفاده از كفش و كفي طبي برا درمان خار پاشنه

كفش هايي كه داراي پاشنه هاي پهن،نرم هستند ميتوانند باعث كاهش درد هنگام پياده روي و ايستادن شوند. زمانيكه پاي خود را روي زمين قرار ميدهيد و قدم برميداريد فشاري بر روي كف پا ايجاد مي شود كه باعث ايجاد پارگي كوچك در بافت هامي شود.

درمان خارپاشنه با استفاده از فيزيوتراپي

ادامه مقاله خارپاشنه چيست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.